EFJY AD 2.1 LENTOPAIKAN TUNNUS JA NIMI
|
|
|
EFJY AD 2.2 LENTOPAIKAN SIJAINTI JA HALLINTO
|
|
1
|
Mittapisteen (ARP) sijainti
|
622403N 0254022E
LCA 139° GEO / 994 M FM THR 12
|
|
ARP coordinates and site at AD
|
2
|
Etäisyys ja suunta kaupungista
|
9.7 NM (18 KM) NNW
|
|
Direction and distance from city
|
3
|
ELEV / REF T / MEAN LOW T
|
460 FT / 22° C / NIL
|
4
|
Geoidin korkeus ellipsoidista (GUND AD ELEV PSN)
|
61 FT
|
|
Geoid undulation at AD ELEV PSN
|
5
|
MAG VAR / Vuosittainen muutos
|
10.3° E (JAN 2020) / +0.2°
|
|
MAG VAR / Annual change
|
6
|
AD OPR
Postisoite / Address
TEL
FAX
AFS
e-mail
Internet
|
FINAVIA
Jyväskylän lentoasema Lentoasemantie 70 FI-41160 TIKKAKOSKI
TEL: CHF +358 20 708 5700
TEL: Vaihde / Switchboard +358 20 708 5711
TEL: MIL vaihde / switchboard +358 299 800
AFS: EFJY
e-mail: Hallinto / Administration efjy@finavia.fi
Internet: www.finavia.fi/fi/lentoasemat/jyvaskyla
|
7
|
Sallitut liikennetyypit (IFR/VFR)
|
IFR/VFR
|
|
Types of traffic permitted (IFR/VFR)
|
8
|
RMK
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.3 TOIMINTA-AJAT
|
|
1
|
Lentopaikan pitäjä
|
HO
|
|
Aerodrome operator
|
2
|
CUST, IMG
|
HO
PN 4 HR
CUST +358 295 527 041
IMG +358 295 414 986
IMG +358 40 547 9023
|
|
Customs and immigration
|
3
|
Terveystarkastus
|
NIL
|
|
Health and sanitation
|
4
|
AIS
|
H24
www.ais.fi
|
|
AIS Briefing Office
|
5
|
ARO
|
H24 FPC TEL +358 20 428 4800
|
|
ATS Reporting Office (ARO)
|
6
|
MET
|
H24
|
|
MET Briefing Office
|
7
|
ATS
|
TWR: NOTAM
|
|
ATS
|
8
|
Polttoaineiden jakelu
Tankkauspyynnöt
|
HO JET A-1: tankkauspyynnöt TWR:n toiminta-aikoina. Maksukortit: Shell Aviation fuel&fly. 100LL: H24 korttiautomaatti. Maksukortit: MasterCard, Visa, Visa Electron
JET A-1: refuelling requests during TWR OPR HR. Accepted cards: Shell Aviation fuel&fly. 100LL: H24 card automat. Accepted cards: MasterCard, Visa, Visa Electron
FUELLING +358 40 575 8708
|
|
Fuelling
Refuelling requests
|
9
|
Tavaran käsittely
|
HO Reitti- ja tilausliikenteen aikataulujen mukaisesti tai etukäteen tilattaessa vähintään 24 HR ennen saapumista.
During scheduled and charter operations or in advance minimum 24 hours before ETA.
Ground Power +358 400 544 555
Inter Handling Finland Oy +358 400 419 603
Inter Handling Finland Oy +358 40 664 2727
Ground Power info@groundpower.fi
Inter Handling Finland Oy jyv@ih.fi
|
|
Handling
|
10
|
Turvatarkastus
|
Reitti- ja tilausliikenteen aikataulujen mukaisesti
During scheduled and charter operations
|
|
Security
|
11
|
Jäänpoisto
|
HO
PN 24 HR
Ground Power +358 400 544 555
Inter Handling Finland Oy +358 400 419 603
Inter Handling Finland Oy +358 40 664 2727
Ground Power info@groundpower.fi
Inter Handling Finland Oy jyv@ih.fi
|
|
De-icing
|
12
|
RMK
|
Lennonsuunnitteluun käytettävissä itsepalvelulaite terminaalin aukioloaikoina. Neuvontaa ja AIS-asiakirjoja saatavissa FPC:stä.
Self-briefing equipment available for flight planning during terminal opening hours. Consultation and AIS documents available from FPC.
|
|
EFJY AD 2.4 ASEMAPALVELUT JA VÄLINEET
|
|
1
|
Kuormausvälineet
|
On
Yes
|
|
Cargo-handling facilities
|
2
|
Polttoainelaadut / Öljylaadut
|
Fuel: JET A-1 , AVGAS 100LL
Oil: NIL
|
|
Fuel types / Oil types
|
3
|
Polttoainetäydennyslaitteet / kapasiteetti
|
JET A-1: yksi kiinteä säiliö MAX 100000 L, kuorma-auto 50000 L, 2000 L/MIN, AVGAS 100LL: yksi kiinteä säiliö MAX 25000 L
JET A-1: one fixed fuel bin MAX 100000 L, one truck 50000 L, 2000 L / MIN, AVGAS 100LL: one fixed fuel bin MAX 25000 L
|
|
Fuelling facilities / capacity
|
4
|
Jäänpoistolaitteet
|
AVBL
|
|
De-icing facilities
|
5
|
Suojatilaa vieraileville koneille
|
NIL
|
|
Hangar space for visiting aircraft
|
6
|
Vierailevien koneiden korjausmahdollisuus
|
NIL
|
|
Repair facilities for visiting aircraft
|
7
|
RMK
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.5 MATKUSTAJAPALVELUT
|
|
1
|
Hotellit
|
Kaupungissa
In the city
|
|
Hotels
|
2
|
Ravintolat
|
Kahvitarjoilu
Coffee service
|
|
Restaurants
|
3
|
Henkilökuljetus
|
Taksit
Taxis
|
|
Transportation
|
4
|
Ensiapuvälineet
|
On
Yes
|
|
Medical facilities
|
5
|
Pankki ja posti
|
Pankki / Bank: NIL
Posti / Post: NIL
|
|
Bank and Post Office
|
6
|
Turistipalvelut
|
NIL
|
|
Tourist Office
|
7
|
RMK
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.6 PALO- JA PELASTUSPALVELUT
|
|
1
|
Pelastustoimintaluokka
|
CAT 5
Aikataulun mukaiselle reittiliikenteelle.
Muun liikenteen varmistettava tarvittava pelastustoimintaluokka etukäteen lentoaseman aukioloaikana, ks. AIP, AD 1.2, kohta 1.
For scheduled air traffic.
Other operators shall ascertain the required rescue and fire fighting category in advance during the operational hours of the aerodrome, see AIP, AD 1.2, para 1.
CAT 7
Aikataulun mukaiselle reittiliikenteelle.
Muun liikenteen varmistettava tarvittava pelastustoimintaluokka etukäteen lentoaseman aukioloaikana, ks. AIP, AD 1.2, kohta 1.
For scheduled air traffic.
Other operators shall ascertain the required rescue and fire fighting category in advance during the operational hours of the aerodrome, see AIP, AD 1.2, para 1.
|
|
AD category for fire fighting
|
2
|
Pelastusvälineet
|
Kaksi moottorikelkkaa ja yksi mönkijä
Two snowmobiles and one all-terrain vehicle
|
|
Rescue equipment
|
3
|
Vaurioituneen ilma-aluksen
siirtomahdollisuus
|
On, Operaattori vastaa vaurioituneen ilma-aluksen siirrosta ja siitä aiheutuneista kustannuksista. Lentoasema avustaa siirtokaluston järjestämisessä.
Yes, The airline operator is responsible for the removal of disabled ACFT and also bears the expenses. For the removal EQPT, contact AD Administration for assistance.
|
|
Capability for removal of disabled aircraft
|
4
|
RMK
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.7 KÄYTTÖKELPOISUUS ERI VUODENAIKOINA - LUMENPOISTO
|
|
Tämä lentoasemakohtainen osa täydentää AIP:n osassa AD 1.2 Kiitotien kunnon arviointi ja raportointi sekä lumenpoistomenetelmät -kohdassa olevia tietoja.
|
1
|
Käytettävissä olevat välineet
|
Talvikunnossapitokalusto on käytettävissä koko talvikauden ajan. Talvikunnossapidon keskeistä kalustoa ovat auraharjapuhaltimet, lumilingot ja liukkaudentorjuntamateriaalien levittimet.
Winter maintenance equipment is available the entire winter season. Primary equipment for winter maintenance: Plow Sweeper Blowers, Snow Blowers and Spreaders.
|
|
Types of clearing equipment
|
2
|
Kunnossapitotöiden järjestys
|
Ks. osa AD 1.2, kohta 2.1
See section AD 1.2, para 2.1
|
|
Clearance priorities
|
3
|
Liukkaudentorjuntaan käytettävät materiaalit
|
Käytettävissä olevat liukkaudentorjuntamateriaalit: hiekka ja liukkaudentorjunta-aineet
Ks. AIC
AVBL material for surface treatment: sand / grit and runway de-icers
See AIC
|
|
Use of material for movement area surface treatment
|
4
|
Erityismenetelmin kunnostettu kiitotie
|
Ei sovelleta
Not applicable
|
|
Specially prepared winter runways
|
5
|
RMK
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.8 ASEMATASOT, RULLAUSTIET JA TARKISTUSPISTEET
|
|
1
|
Asematasojen pinta ja kantavuus
|
CARGO APN
|
ASPH
|
PCN 10/F/A/X/T
|
NIL
|
CIV APN
|
ASPH
|
PCN 65/F/A/W/T
|
NIL
|
MIL APN 1
|
CONC_ASPH
|
PCN 33/F/B/X/T
CONC PCN 50/R/B/W/T
|
MIL Configuration
|
MIL APN 2
|
ASPH
|
NIL
|
MIL Configuration
|
MIL APN 3
|
ASPH
|
PCN 8/F/B/Y/T
|
MIL Configuration
|
|
|
Apron surface and strength
|
2
|
Rullausteiden leveys, pinta ja kantavuus
|
A
|
20 M
|
ASPH
|
40/F/B/X/T
|
NIL
|
B
|
20 M
|
ASPH
|
65/F/A/W/T
|
NIL
|
C
|
20 M
|
ASPH
|
65/F/A/W/T
|
NIL
|
D
|
18 M
|
ASPH
|
40/F/B/X/T
|
NIL
|
E
|
21 M
|
ASPH
|
40/F/B/X/T
|
NIL
|
G
|
21 M
|
ASPH
|
55/F/B/X/T
|
MIL Configuration
|
H
|
20 M
|
ASPH
|
52/F/A/X/T
|
MIL Configuration
|
J
|
15 M
|
ASPH
|
38/F/B/W/T
|
MIL Configuration
|
K
|
20 M
|
ASPH
|
55/F/B/X/T
|
MIL Configuration
|
L
|
14 M
|
ASPH
|
79/F/B/X/T
|
MIL Configuration
|
M
|
7 M
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
N
|
7 M
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
P
|
14 M
|
ASPH
|
35/F/B/X/T
|
MIL Configuration
|
R
|
9 M
|
ASPH
|
35/F/B/X/T
|
MIL Configuration
|
S
|
20 M
|
ASPH
|
55/F/B/X/T
|
MIL Configuration
|
T
|
18 M
|
ASPH
|
40/F/B/X/T
|
WID 20 M BTN TWY A and TWY C
|
V
|
10 M
|
ASPH
|
19/F/A/X/T
|
NIL
|
WC
|
NIL
|
ASPH
|
NIL
|
MIL Configuration
|
WD
|
10 M
|
ASPH
|
NIL
|
MIL Configuration
|
WE
|
10 M
|
ASPH
|
NIL
|
MIL Configuration
|
WF
|
10 M
|
ASPH
|
NIL
|
MIL Configuration
|
WJ
|
10 M
|
ASPH
|
NIL
|
MIL Configuration
|
Y
|
15 M
|
ASPH
|
27/F/B/X/T
|
MIL Configuration
|
Z
|
14 M
|
ASPH
|
31/F/C/X/T
|
MIL Configuration
|
|
|
Taxiway width, surface and strength
|
3
|
ACL tarkistuspaikka ja sen korkeus
|
CIV APN: ACL 1 622412N 0254045E, 463 FT
MIL APN 1: ACL 2 622414N 0253918E, 461 FT
MIL APN 2: ACL 3 622407N 0253926E, 457 FT
MIL APN 3: ACL 4 622354N 0254004E, 460 FT
|
|
Altimeter checkpoint location and elevation
|
4
|
VOR tarkistuspisteet
|
NIL
|
|
VOR checkpoints
|
5
|
INS tarkistuspisteet
|
NIL
|
|
INS checkpoints
|
6
|
RMK
|
Rullaustie T pituuskaltevuus on noin 2 % kaakkoispäässä. Rullaustie D pituuskaltevuus on 2.5 – 3.0 %. Noudata erityistä varovaisuutta rullatessa liukkaissa olosuhteissa.
The longitudinal slope of taxiway T is about 2 % in the southeast end. The longitudinal slope of taxiway D is between 2.5 – 3.0 %. Special caution is needed when taxiing in slippery conditions.
|
|
EFJY AD 2.9 KENTTÄALUEEN OPASTEET JA MERKINNÄT
|
|
1
|
Ilma-alusten seisontapaikkakyltit,
rullausopasteet
|
Rullausopastekyltit
Taxiing guidance signs
|
|
Use of aircraft stand ID signs, TWY guide lines
|
2
|
RWY / TWY merkinnät ja valaistus
|
RWY: ID, kynnystä edeltävä alue, THR, TDZ, RCL, reunaviivat, tähtäyspistemerkinnät, osastolentoonlähtöviivat (vain sotilaskäyttöön)
TWY: CL, kiitotieodotuspaikat
RWY: ID,chevron, THR, TDZ, RCL, side stripes, aiming point markings, formation departure lines (only for military operations)
TWY: CL, runway-holding positions
RWY / TWY LGT: REF EFJY AD 2.14, EFJY AD 2.15
|
|
RWY / TWY markings and LGT
|
3
|
Pysäytysvalorivit
|
NIL
|
|
Stop bars
|
4
|
Muut kiitotien suojaustoimenpiteet
|
NIL
|
|
Other runway protection measures
|
5
|
RMK
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.10 LENTOPAIKAN ESTEET
|
|
ICAO Annex 15:n edellyttämää sähköistä Area 2 -estetietoa ei ole saatavissa.
|
Sähköinen luettelo, joka sisältää ICAO Annex 14 (ilmailumääräys AGA M3-6) esterajoituspinnat ylittävät, yli 3 M maanpinnasta kohoavat rakennetut lentoesteet, on saatavilla csv-tiedostona.
|
Csv-tiedostot ovat saatavilla osoitteesta:
|
|
Tiedostot eivät noudata kaikkia ICAO Annex 15:n sähköiselle estetiedolle asettamia vaatimuksia. Käyttäjien tulee huolellisesti arvioida tuotteen soveltuvuus käyttötarkoitukseen.
|
|
Estetietojen saatavuus on kuvattu AIP:n osassa GEN 3.1 kohdassa 6.
|
EFJY AD 2.11 LENTOSÄÄPALVELU
|
|
1
|
Vastuussa oleva lentosääkeskus
|
LEN Etelä / LEN South
|
|
Associated MET Office
|
2
|
Palveluajat
Toissijainen lentosääkeskus
|
H24
NIL
|
|
Hours of service
MET Office outside hours
|
3
|
TAF-ennusteet laativa lentosääkeskus
Voimassaoloaika
Julkaisutiheys
|
LEN Etelä / LEN South
24 HR
3 HR
|
|
Office responsible for TAF preparation
Period of validity
Interval of issuance
|
4
|
TREND-ennusteen saatavuus
Julkaisutiheys
|
NIL
|
|
Availability of TREND forecast
Interval of issuance
|
5
|
Säätuotteiden jakelu ja sääneuvonta
|
www.ilmailusaa.fi (self-briefing)
TEL +358 600 9 3808 Meteorologi / Forecaster
- maksullinen palvelu / charged service
|
|
Briefing and consultation provided
|
6
|
Sääasiakirjat
Käytettävät kielet
|
Asetuksen (EU) 2017/373 edellyttämät sääkartat ja -sanomat
Charts and forms according to (EU) 2017/373 requirements
EN
|
|
Flight documentation
Language(s) used
|
7
|
Jakelussa ja sääneuvonnassa käytettävät muut kartat ja tiedot
|
Fennoskandian alueelta saatavilla myös muuta havainto- ja ennustetietoa
Other observations and forecasts available for Fennoscandian area
www.ilmailusaa.fi
|
|
Charts and other information available for briefing and consultation
|
8
|
Täydentävä laitteisto lisätiedon tuottamiseksi
|
NIL
|
|
Supplementary equipment available for providing information
|
9
|
Palveltavat ATS-yksiköt
|
JYVÄSKYLÄ ATS
|
|
ATS units provided with information
|
10
|
Lisätiedot (rajoitukset yms.)
|
NIL
|
|
Additional information (limitations of service etc.)
|
|
EFJY AD 2.12 KIITOTIEN OMINAISTIEDOT
|
|
RWY ID
|
TRUE BRG
|
DMN RWY M
|
PCN and SFC of RWY and SWY
|
THR COORD
RWY end COORD
THR GUND
|
THR ELEV
TDZ ELEV
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
12
|
133.93
|
2601 x 60
|
PCN 100/F/A/W/T
ASPH
SWY: NIL
|
622427.18N 0253936.50E
622328.87N 0254146.90E
GUND: 60.7 FT
|
THR: 453.0 FT
TDZ: 459.9 FT
|
30
|
313.96
|
2601 x 60
|
PCN 100/F/A/W/T
ASPH
SWY: NIL
|
622328.87N 0254146.90E
622427.18N 0253936.50E
GUND: 60.7 FT
|
THR: 408.0 FT
TDZ: 438.7 FT
|
|
|
RWY ID
|
RWY / SWY Slope
|
SWY DMN M
|
CWY DMN M
|
STRIP DMN M
|
RESA DMN M
|
RAG
|
OFZ
|
1
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
12
|
REF AOC
|
NIL
|
NIL
|
2721 x 300
|
240 x 120
|
NET
|
NIL
|
30
|
REF AOC
|
NIL
|
NIL
|
2721 x 300
|
240 x 120
|
Arresting cable 859 M FM THR
NET
OTHER
|
NIL
|
|
|
RWY ID
|
RMK
|
1
|
14
|
12
|
NIL
|
30
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.13 LASKENNALLISET PITUUDET
|
|
RWY ID
|
TORA
M
|
TODA
M
|
ASDA
M
|
LDA
M
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
12
|
2601
|
2601
|
2601
|
2601
|
NIL
|
30
|
2601
|
2601
|
2601
|
2601
|
NIL
|
|
LYHENNETYT LASKENNALLISET PITUUDET
|
|
RWY ID
RWY INT
|
TORA
M
|
TODA
M
|
ASDA
M
|
LDA
M
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
12
(C)
|
1566
|
1566
|
1566
|
NIL
|
NIL
|
12
(H)
|
1566
|
1566
|
1566
|
NIL
|
NIL
|
12
(J)
|
2281
|
2281
|
2281
|
NIL
|
NIL
|
30
(D)
|
2092
|
2092
|
2092
|
NIL
|
NIL
|
30
(G)
|
2092
|
2092
|
2092
|
NIL
|
NIL
|
|
Huom. Lyhennettyjen laskennallisten pituuksien määrittelyperusteina käytetyt lähtöpaikat kiitoteillä on esitetty AOC-kartalla lihavoidulla pistesymbolilla (REDUCED DECLARED DISTANCES CALCULATION POINT).
|
EFJY AD 2.14 LÄHESTYMIS- JA KIITOTIEVALOT
|
|
RWY ID
|
APCH LGT
type
LEN
INTST
|
THR LGT
colour
WBAR
|
VASIS
(MEHT)
PAPI
|
TDZ LGT
LEN
|
RCL LGT LEN
spacing
colour
INTST
|
REDL
LEN
spacing
colour
INTST
|
RENL
colour
WBAR
|
SWY LGT
LEN
colour
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
12
|
SIMPLE
720 M
W
LIH
R LIL
|
G
LIH
WBAR
|
PAPI
Left side/3.5°
(58 FT)
|
NIL
|
NIL
|
W
LIH
YCZ 600 M
|
R
LIH
|
NIL
|
THR LGT, RENL: LED
|
30
|
CAT I
903 M
W
LIH
R LIL
|
G
LIH
|
PAPI
Left side/3°
(56 FT)
|
NIL
|
NIL
|
W
LIH
YCZ 600 M
|
R
LIH
|
NIL
|
APCH W LIH (720-903 M), APCH R LIL (720-903 M), THR LGT, RENL: LED
|
|
EFJY AD 2.15 MUU VALAISTUS, VARAVOIMA-ASEMA
|
|
1
|
ABN / IBN sijainti, ominaistiedot ja
toiminta-ajat
|
|
|
ABN / IBN location, characteristics and hours of operation
|
2
|
LDI sijainti ja valaistus
WDI sijainti ja valaistus
|
LDI: NIL
WDI: COORD: 622407N 0254049E, LGTD
|
|
LDI location and LGT
WDI location and LGT
|
3
|
TWY reuna- ja keskilinjavalot
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
A
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
B
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
C
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
D
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
E
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
G
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
H
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
J
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
K
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
L
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
P
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
S
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
T
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
V
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
Y
|
Reunavalot / Edge LGT:
|
Z
|
|
|
TWY edge and centre line lighting
|
4
|
Varavoima-asema
Vaihtoaika
|
AVBL
12 SEC / 1 SEC (LVPTO)
|
|
Secondary power supply / switch-over time
|
5
|
RMK
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.16 HELIKOPTERIEN LASKUALUE
|
|
FATO ID
|
FATO THR COORD
|
FATO ELEV FT
|
FATO DMN M
SFC
MTOM
Markings
|
True BRG of FATO
|
Declared distance AVBL
|
APP and FATO LGT
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
|
|
TLOF ID
|
TLOF COORD
|
TLOF ELEV FT
|
TLOF DMN M
SFC
MTOM
Markings
|
True BRG of TLOF
|
Declared distance AVBL
|
APP and TLOF LGT
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.17 ATS-ILMATILA
|
|
Designation and lateral limits
|
Vertical limits
|
Airspace classification
|
ATS unit call sign Language(s)
|
Transition altitude
|
Hours of
applicability
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
EFJY CTR
Area bounded by lines joining points
623645N 0253517E - 622057N 0261030E - 621014N 0254807E - 622556N 0251255E to point of origin.
|
|
D
|
JYVÄSKYLÄN TORNI
JYVÄSKYLÄ TOWER
FI, EN
|
5000 FT MSL
|
NOTAM
|
RMZ H24
|
|
EFJY AD 2.18 ATS-VIESTILAITTEET
|
|
SER
|
Call Sign
|
FREQ
|
HR UTC
|
SATVOICE
|
Logon address
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
APP
|
JYVÄSKYLÄN TULO
JYVÄSKYLÄ ARRIVAL
|
128.800 MHZ
|
HO
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
119.700 MHZ
|
121.500 MHZ
|
APP
|
JYVÄSKYLÄN TUTKA
JYVÄSKYLÄ RADAR
|
127.000 MHZ
|
HO
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
119.700 MHZ
|
121.500 MHZ
|
TWR
|
JYVÄSKYLÄN TORNI
JYVÄSKYLÄ TOWER
|
118.000 MHZ
|
NOTAM
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
119.700 MHZ
|
121.500 MHZ
|
GND
|
JYVÄSKYLÄN RULLAUS
JYVÄSKYLÄ GROUND
|
121.850 MHZ
|
HO
REF ATIS
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
ATIS
|
-
|
134.150 MHZ
|
H24
|
NIL
|
NIL
|
EN
D-ATIS REF AIP, GEN 3.4, kohta 3.3.4.
EN
D-ATIS REF AIP, GEN 3.4, para 3.3.4.
|
|
Huom. ATS-elimen toiminta-aikojen ulkopuolella ATIS-lähetettä ei valvota, joten se voi olla virheellinen.
|
EFJY AD 2.19 RADIOSUUNNISTUS- JA LASKEUTUMISLAITTEET
|
|
Type of aid
MAG VAR
CAT of ILS / MLS
DECL
|
ID
|
FREQ
CH
|
HR UTC
|
PSN
|
DME
ELEV
FT
|
Service
volume
radius
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
LOC 30
ILS CAT I
(10° E 2020)
|
JY
|
110.900 MHZ
|
H24
|
622433.89N
0253921.48E
|
NIL
|
NIL
|
NIL
|
GP 30
ILS CAT I
|
JY
|
330.800 MHZ
|
H24
|
622332.74N
0254125.84E
|
NIL
|
NIL
|
Angle: 3.0°
|
DME 30
ILS CAT I
|
JY
|
110.900 MHZ
(CH46X)
|
H24
|
622332.74N
0254125.84E
|
468 FT
|
NIL
|
NIL
|
DVOR/DME
(10° E 2020)
(DECL 10°E)
|
LNE
|
112.300 MHZ
(CH70X)
|
H24
|
622514.83N
0253724.03E
|
696 FT
|
NIL
|
NIL
|
|
Huom. ATS-elimen toiminta-aikojen ulkopuolella radiosuunnistus- ja laskeutumislaitteiden lähetteitä ei valvota, joten ne voivat olla virheellisiä.
|
EFJY AD 2.20 PAIKALLISET MÄÄRÄYKSET
|
|
1 MENETELMÄT LENTOONLÄHTÖJÄ VARTEN TAPAUKSISSA, JOISSA EI KÄYTETÄ KIITOTIEN KOKO PITUUTTA
|
Lentoonlähtö kiitotien ja rullausteiden risteyksistä voidaan suorittaa ilma-aluksen päällikön pyynnöstä liikennetilanteen salliessa.
|
Laskennalliset pituudet, ks. kohta AD 2.13.
|
2 PIENENNETYT KIITOTIEPORRASTUSMINIMIT
|
Kiitotielle 12/30 on hyväksytty pienennetyt kiitotieporrastusminimit. Tarkempi kuvaus menetelmistä, ks. AIP, AD 1.1, kohta 5.11.
|
3 VFR-LIIKENTEEN RAJOITTAMINEN
|
Lennonjohto rajoittaa tarvittaessa laskukierrokseen selvitettävien ilma-alusten lukumäärää. Sovellettavaan lukumäärään vaikuttavat esim. sää, kunnossapitotyöt tai muu liikenne.
|
4 TANKKAUSTOIMINTAA KOSKEVA RAJOITUS
|
Polttoainekanistereiden tai vastaavien käyttö tankkaukseen on lentokenttäalueella kielletty, ellei lentoasema ole paikallisesti muunlaista menettelyä kirjallisesti julkaissut.
|
5 ILMA-ALUKSIEN SEISONTAPAIKAT
|
Name
|
APN
|
COORD
|
ELEV
|
PCN
|
VDGS
|
SFC
|
RMK
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
CIV APN
|
622410.26N 0254049.94E
|
461 FT
|
65/F/A/W/T
|
NIL
|
ASPH
|
NIL
|
2
|
CIV APN
|
622412.12N 0254047.23E
|
463 FT
|
65/F/A/W/T
|
NIL
|
ASPH
|
NIL
|
3
|
CIV APN
|
622413.61N 0254043.90E
|
462 FT
|
65/F/A/W/T
|
NIL
|
ASPH
|
NIL
|
4
|
CIV APN
|
622415.04N 0254040.47E
|
462 FT
|
65/F/A/W/T
|
NIL
|
ASPH
|
NIL
|
|
EFJY AD 2.21 MELUNVAIMENNUSMENETELMÄT
|
|
Huom. REF ENR 1.5, kohta 4.
|
EFJY AD 2.22 LENTOMENETELMÄT
|
|
Huom. Yleiset lähtö-, lähestymis- ja odotusmenetelmät on esitetty osassa ENR 1.5.
|
1 HUONON NÄKYVYYDEN TOIMINTAMENETELMÄT
|
1.1 Huonon näkyvyyden toimintamenetelmät lentoonlähtöjä varten (LVPTO)
|
Lentoasemalle on laadittu huonon näkyvyyden toimintamenetelmät lentoonlähtöjä varten (LVPTO), joiden ollessa voimassa on mahdollista suorittaa huonon näkyvyyden lentoonlähtö (LVTO) EU 965/2012 mukaisesti, kun kiitotienäkyvyys (RVR) on alle 400 M.
|
Huom. Huonon näkyvyyden lentoonlähtö ei ole mahdollista alle RVR 300 M, koska lentoasemalla ei ole keskilinjavaloja.
|
1.2 Toimintamenetelmien voimassaolo
|
1.2.1 Toimintamenetelmät saatetaan voimaan valmistelevilla toimenpiteillä vaiheittain seuraavasti:
|
-
RVR on 800 - 550 M
-
RVR on alle 550 M
|
1.2.2 Toimintamenetelmät astuvat voimaan, kun
|
-
kosketuskohta-alueen (TDZ), kiitotien keskikohdan tai loppupään RVR-arvo laskee alle 550 M.
|
1.2.3 Ilma-alusten ohjaajille ilmoitetaan toimintamenetelmien voimaanastumisesta ATIS-lähetyksessä tai lennonjohdon toimesta: "LOW VISIBILITY TAKE OFF PROCEDURES IN OPERATION".
|
1.3 Kiitotienäkyvyyden ilmoittaminen
|
Lennonjohto ilmoittaa aina kosketuskohta-alueen (TDZ) RVR-arvon. Kiitotien keskikohdan ja loppupään RVR-arvot ilmoitetaan,
|
-
mikäli ne ovat alle 800 M
-
ohjaajan pyynnöstä
|
1.4 Häiriöt toimintamenetelmien voimassapitämisessä
|
Mikäli jostain syystä ei voida toimia huonon näkyvyyden toimintamenetelmien mukaisesti, ilmoitetaan ohjaajille ATIS-lähetyksessä tai lennonjohdon toimesta: "AIRPORT UNABLE TO COMPLY WITH LOW VISIBILITY TAKE OFF PROCEDURES".
|
|
1 HYVÄKSYNTÄTODISTUKSESSA MYÖNNETYT POIKKEAMAT
|
EU-ilmailumääräys
Aerodrome rules
|
Otsikko
|
Title
|
Poikkeaman kuvaus
|
Description of the deviation
|
CS-ADR-DSN.B.060
|
Kiitotien pituuskaltevuus
|
Longitudinal slopes of runways
|
Kiitotien pituuskaltevuus ylittää lyhyellä matkalla maksimikaltevuuden
|
Runway longitudinal slope exceeds MAX slope on short distance
|
CS-ADR-DSN.B.070
|
Kiitotien näkemäetäisyys
|
Sight distance for slopes on runways
|
Näkemäetäisyyysvaatimus ei toteudu koko kiitotien osalta
|
Runway sight distance requirement not fulfilled
|
CS-ADR-DSN.D.265
|
Rullaustien pituuskaltevuus
|
Longitudinal slopes on taxiways
|
Rullausteiden D ja T pituuskaltevuus ylittää kaakkoispäässä maksimikaltevuuden
|
Longitudinal slope of taxiways D and T exceeds MAX slope at south-east end
|
CS ADR-DSN.J.475
|
Ei-tarkkuuslähestymiskiitotiet
|
Non-precision approach runways
|
Esterajoituspintojen ylittäviä esteitä
|
Obstacles exceeding obstacle limitation surfaces
|
CS ADR-DSN.J.480
|
Tarkkuuslähestymiskiitotiet
|
Precision approach runways
|
Esterajoituspintojen ylittäviä esteitä
|
Obstacles exceeding obstacle limitation surfaces
|
CS ADR-DSN.T.915
|
Esteet liikennealueella
|
Siting of equipment and installations on operational areas
|
Kiitoalueella on kiinteä pysäytysverkkojärjestelmä
|
Fixed arresting net system on runway strip
|
CS ADR-DSN.M.745
|
Kiitotien varoitusvalot
|
Runway guard lights
|
Kiitotien varoitusvalot puuttuvat
|
Runway guard lights missing
|
|
EFJY AD 2.24 LENTOASEMAA KOSKEVAT KARTAT
|
|
Charts
|
Pages
|
ADC
|
|
AOC RWY 12/30
|
|
ATC SMAC
|
|
OMNIDIRECTIONAL DEPARTURES
|
|
RNAV STAR RWY 12
|
|
RNAV STAR RWY 30
|
|
NON-RNAV INA RWY 12
|
|
NON-RNAV INA RWY 30
|
|
RNP RWY 12
|
|
VOR RWY 12
|
|
ILS Z or LOC Z RWY 30
|
|
ILS Y or LOC Y RWY 30
|
|
RNP RWY 30
|
|
VOR RWY 30
|
|
VAC
|
|
LDG
|
|
WAYPOINTS AND FIXES
|
|
FAS DATA BLOCK
|
|
|
EFJY AD 2.25 VSS LÄPÄISYT
|
|
|